Ta körkort i Växjö

B – Personbil

Anmäl Er gärna via hemsidan. Välkommen!

K-E:s trafikskola utbildar elever till att bli säkra och självständiga förare i trafiken. Vi jobbar efter en utbildningsplan som har 15 olika moment. Momenten bygger på Trafikverkets krav på dagens förare.

Utifrån dessa moment anpassar vi utbildningen efter den enskilde elevens kunskaper och färdigheter.

Det mest populära är att om man har övningskört mycket hemma innan man kommer till trafikskolan kan man lägga upp en plan där man väljer ett av startpaketen som trafikskolan erbjuder.  Då bokar vi in 15-20-lektioner så att man oftast kör 1-2 gånger i veckan, vi bokar även in teoriprov och ett körprov i slutet av de bokade körlektionerna så att man kan se när man troligtvis kommer att vara färdig med ditt körkort.                                                            VIKTIGT att tänka på att dessa datum för proven INTE är skrivna i sten så skulle det visa sig att man inte är färdig när det börjar närmar sig prov så tar trafikskolan sig frihet att boka om dessa. Det brukar visar sig tidigt om man behöver fler lektioner och då kan man som lärare säga till eleven att boka in fler lektioner innan proven infaller.

Något annat som är väldigt viktigt att tänka på för att planen mot körkortet ska hålla är att man mängd träna hemma på det som vi gör på trafikskolan, så det blir mer att vi visar på trafikskolan hur momenten ska gå till sen är det bara hem och mängdträna på detta mellan lektionerna.

Något som man måste träna på hela tiden är parkering och backning som måste ligga på en rutinmässig nivå när man kommer till sin körprov. Så när man ha fått en lektion på moment 5 bör man träna på detta varje gång man är ute och övningskör fram till sitt körprov, detta är det enda sättet för att få in detta på rutin.

Så bara köra på körskolan går oftast inte om man ska klara en upplagd plan på en 15-20 lektioner. Utan mängd träning hemma krävs!

Har man ingen möjlighet att övningsköra hemma så hjälper vi givetvis till med mängd träningen men då lägger vi upp utbildningen efter elevens önskemål och då bokar vi teoriprov och körprov när vi som lärare tycker det är dags för detta.

Intensivutbildning:

• 15 körlektioner
  • Bokpaket  + Testfrågor
  • Lån av bil vid uppkörning och uppvärmningslektion

Är man intresserad av en intensivutbildning som ska sträcka sig på 2-3 veckor måste man utföra en testlektion för att vi som lärare kan göra en bedömning att du som elev har någon möjlighet att klara av en intensivutbildning.

Det vi tittar på då är att man kan växla obehindrat ihop med samspel med övrig trafik ( vid manuellt körkort ). Man ska även har en viss känsla för backning och parkering, behöver inte fungera 100% men känslan måste finnas där. Man ska känna som lärare att det går få upp den till en rutinmässig nivå.

Man måste vara beredd på att kanske behöva lägga på lektioner om det visar sig att de 15 lektioner som man bokar vid planeringen av utbildningen inte räcker. Detta ska läraren märka snabbt och ska då förhoppningsvis kunna åtgärda innan de planerade proven infaller.

Det är viktig att man hör av sig 3-4 månader innan man vill utför sin intensivutbildning då det oftast är fullt i schemat 2-3 månader i förväg.

Avbokning av en intensivutbildning måste ske minst 2 veckor innan utbildningen ska påbörjas annars dras det av 10% av kursens värde plus det som du eventuellt har förbrukat.

Ta körkort i Eskilstuna
WWTrock

Moment 1-5 handlar om grunder dvs krypkörning, växling, bromsning, start i backe, parkering mm
Moment 6 handlar om vård och kontroll av bilen.
Moment 7 -8 lägger vi grunderna för avsökning, riskbedömning och hastighetsanpassning.
Moment 9-12 handlar om mindre landsväg, stadstrafik och högfartsvägar.
Moment 13 handlar om mörker och vad det innebär.
Moment 14 får eleven köra på halkbanan (obligatorisk lagkrav) även kallat Risktvåan.
Moment 15 är självständig körning i olika miljöer. Vi kontrollerar att eleven är klar för den stora dagen dvs uppkörningen.