Ta körkort i Växjö

Säkerhetskontroll

Ta körkort i Eskilstuna

Utvändig kontroll

Belysningen:

  • Slå på tändningen
  • Tänd helljus, blinkers, dimljus och lägg i backen.
  • Gå runt bilen och kolla de lampor du tänt samt skyltbelysning och parkeringsljus/varselljus
  • Släck helljus och dimljus
  • Slå på den andra blinkersen och be sedan trafikinspektören bromsa

Däcken:

  • Kontrollera däcken efter synliga skador på däcket och att det är tillräckligt med luft och känn efter mönsterdjupsvarnaren så att sommardäcket är minst 1,6 mm och vinterdäcket 3,0mm
  • Kontrollera att det inte fattas några bultar och att fälgen är hel.

Invändig kontroll

  • Slå på tändningen
  • Bälte, tuta, spola fram och bakruta, kontrollera fläkten (maxläge)
  • Bromsservo. Pumpa två ggr på bromspedalen och håll kvar den ska då kännas stum/hård.
  • Starta bilen då skall bromspedalen sjunka
  • Testa styrservon genom att vrida på ratten
  • Testa parkeringsbroms genom att försöka köra bak/framåt med parkeringsbromsen åtdragen
  • Testa färdbromsen genom att rulla bak/framåt och bromsa hårt

Vätskekontroll

  • Öppna motorhuven och kontrollera följande:
  • Kylarvätska, Bromsvätska, Spolarvätska och Motorolja
  • Du ska veta vilken som är vilken och hur man vet att det finns tillräckligt med vätska i behållarna.
  • Kylarvätskan och bromsvätskan kan du kontrollera direkt genom att titta på behållarna efter Max och Min sträcken. Vätskan får givetvis inte ligga under min-sträcket.
  • Motoroljan kontrollerad genom antingen kontrollsticka som oftast sitter i mitten av motorn ( jämte locket som visar vart man fyller på oljan ). Dra upp stickan, torka av den med lite papper, stoppa ner den i behållaren igen, dra upp den igen och titta längst ner på stickan på det räfflade området för att se vilken nivå oljan ligger på.
  • Spolarvätskan går inte att kontrollera från motorhuven utan det tänds en varningslampa inne i bilen när det är runt någon liter kvar av vätskan i behållaren.