Säkerhetskontroll
Utvändig kontroll
Belysningen:
- Slå på tändningen
- Tänd helljus, blinkers, dimljus och lägg i backen.
- Gå runt bilen och kolla de lampor du tänt samt skyltbelysning och parkeringsljus/varselljus
- Släck helljus och dimljus
- Slå på den andra blinkersen och be sedan trafikinspektören bromsa
Däcken:
- Kontrollera däcken efter synliga skador på däcket och att det är tillräckligt med luft och känn efter mönsterdjupsvarnaren så att sommardäcket är minst 1,6 mm och vinterdäcket 3,0mm
- Kontrollera att det inte fattas några bultar och att fälgen är hel.
Invändig kontroll
- Slå på tändningen
- Bälte, tuta, spola fram och bakruta, kontrollera fläkten (maxläge)
- Bromsservo. Pumpa två ggr på bromspedalen och håll kvar den ska då kännas stum/hård.
- Starta bilen då skall bromspedalen sjunka
- Testa styrservon genom att vrida på ratten
- Testa parkeringsbroms genom att försöka köra bak/framåt med parkeringsbromsen åtdragen
- Testa färdbromsen genom att rulla bak/framåt och bromsa hårt
Vätskekontroll
- Öppna motorhuven och kontrollera följande:
- Kylarvätska, Bromsvätska, Spolarvätska och Motorolja
- Du ska veta vilken som är vilken och hur man vet att det finns tillräckligt med vätska i behållarna.
- Kylarvätskan och bromsvätskan kan du kontrollera direkt genom att titta på behållarna efter Max och Min sträcken. Vätskan får givetvis inte ligga under min-sträcket.
- Motoroljan kontrollerad genom antingen kontrollsticka som oftast sitter i mitten av motorn ( jämte locket som visar vart man fyller på oljan ). Dra upp stickan, torka av den med lite papper, stoppa ner den i behållaren igen, dra upp den igen och titta längst ner på stickan på det räfflade området för att se vilken nivå oljan ligger på.
- Spolarvätskan går inte att kontrollera från motorhuven utan det tänds en varningslampa inne i bilen när det är runt någon liter kvar av vätskan i behållaren.